martes, 3 de noviembre de 2009

TRES OCENAS 'E SONETUS

UN SONETU ESTREMEÑU
No s’enjareta un sonetu
a sartu ‘e mata y cantandu;
anque, ya ves, enreandu,
ya he jechu el primel cuartetu.

Y, anque me llamis paletu
pol dil-lu en castúu rimandu,
sin dilmi ni cuenta dandu
ya está acabáu otru compretu.

A un tercetu voy jincandu-
li el dienti y ya cuasi es míu.
To es custión d’afán y empeñu.

Ya lo andu arrematandu.
Cuasi que lo he consiguíu.
Jechu está.Y en estremeñu.

ME MATAS
Me matas cuandu dicis que me quieris;
mas, si dispués me miras con enojus,
sufru y me desfaratan tus antojus
con tan joscu mual de pareceris.

Me matas, tú lo sabis, y me jieris
y de dolol me mueru si, d'hinojus,
te pidu que me miris y tus ojus
me van jincandu cientus d'arfileris.

Me matas si no arcanzu a vel el brillu
d’esi miral tan jurdiu y tan distanti
qu', al pasal juntu a ti, tú me retiras.

Me matas cuandu ajundis el cuchillu
d’esa mirá tan fría y furminanti
con qu', al miralti yo, tú a mí me miras.


LA EDÁ Y LA MUJEL
La mujel a los quinci está preciosa:
tieni ya toas las formas del deséu
y, al movelsi, le afrora el aletéu
d’una tórtula jurdia y deliciosa.

A los venti paeci ya otra cosa:
más bambollosa y fina en el menéu,
más dispuesta al trajín y al galantéu:
es paloma más jecha y más gustosa.

A los trenta es gallina bien jugosa.
Quien d’esta edá la goza, goci enjalla.
Incrusu con cuarenta está apetenti.

A los cincuenta es grulla jeregosa.
De sesenta p’arriba no se calla,
la cotorra, y enjastia rondamenti.

EL PAJARINU
Un dagalinu me cogió d'un níu
y, anque de mí s’ocupa pa limpialmi,
echalmi de comel, bebel, miralmi,
en una jaula me tieni metíu.

Y yo me pasu el tiempu aquí aburríu,
pos, si bien de to tengu hasta jartalmi,
no enjallu la manera d’escapalmi
pa'l encinal en dondi yo he nacíu.

Él me quieri a su mo, alegrimenti,
sin dalsi cuenta que, pol su caprichu,
nunca podré querel yo a mi albedríu.

Y me pasu las nochis tristimenti,
pensandu en lo que piensa cuarquiel bichu,
en lo que pudi sel y nunca he síu.


LA MUJEL PA LOS JOMBRIS
La mujel pa los jombris: la locura.
Tielna, calienti, cariñosa, branda,
durci esposa o madrona, siempri anda
pa’l qu’ella quieri en cata de ventura.

Peru, no hay quién la entienda en su andaúra,
pos de la trocha a vecis se desmanda
y, sin sabel pol qué, los dientis canda
y se l’acea pol drentu l’asaúra,

y se güervi ajumá, picúa y josca,
jeyonda com’un gruñu, protestona,
y más rabúa y jurdia qu’una rata.

Un misteriu al su alreol s’enrosca.
El dil con ella es dil a una encerrona:
lo mesmu te da el cielu que te mata.


CUANDU YA SEAS MU VIEJA, MU VIEJINA
Cuandu ya seas mu vieja, mu viejina
y estés sentá a la lumbri toa arrutá,
llena de duelus, mustia y atollá,
encorujá, tecrosa y escasina,

t’acordarás de cuandu eras mocina
y yo te jacía velsus y, a esa edá,
tú te riías de mí y, mu colorá,
te rescuendías apriesa en la cocina.

Y si, das en pensal, jiciendu cuentas,
que yo ya estaré muertu y enterráu
y de ratas y bichus bien comíu,

acasu, anque ya tardi, t’arrepientas
de cuandu te dicía, enamoráu:
goza el amol antis que s'haiga íu.

VAITI COLMIGU
Vaiti colmigu p'ahí pa la rivera
pa ondi cantan los durcis ruiseñoris,
pa que yo allí te cuenti mis amoris
dembaju de la sombra 'e una jiguera.

O si no ven colmigu a la praera
qu'acaban de guañal los segaoris,
que de su suavi brisa y sus oloris
s'enlleni bien tu helmosa cabellera...

...Y que yo despacinu te susurri,
con tímidu rumol d'enamoráu,
lo qu'en vos arta ni m'atrevería...

...A vel si soy capá y me s'ocurri
dicilti, anque lo diga aturulláu,
que te quieru, mujel, pa que seas mía.

EL PASU DEL AMOL
¡Avíati, levántati, dispierta,
que la luna d’anochi s’ha escuendíu
y allí en el jorizonti ya ha salíu
un sol bien grandi p’alumbral tu puerta!

¡Ponti en la calli, estáti bien alerta,
qu’el amol va a pasal dandu un sirbíu
precurandu óndi jaci un nuevu níu!
¡Que no enjalli tu ecera tan desierta!

Que si tú no lo quieris, tu vecina
seguru qu’ensiguía está dispuesta
a dejalsi engañal pol sus astucias.

¡Decíditi a salil de la cocina!
¡Ajila d’una ves y, bien compuesta,
jasli frenti con tuitas tus argucias!

LO MESMU QU’AQUEL AÑU
To mos paji lo mesmu qu’aquel añu
cuandu tú y yo, cogíus de la manu,
vandeamus, un día de veranu,
esti güertu froríu y su aleañu.

El agua jorra apriesa igual del cañu
de la juenti, y el chorru cotidianu
riega los jurcus baju el arvellanu
del mesmu mo que lo jiciera antañu.

Peru tú y yo no semus los que juimus
y, en diguar d’una lus, nubis escuras
delantri de los ojus hoy tenemus

y, en ondi antis tantas froris vimus
y maniantalis crarus d’aguas puras,
ya sólu tristis soledadis vemus


ESTAL ENAMORÁU
Estal enamoráu es estal malu,
qu'es entral en estáu de locura
y te duelin la sién y la asaúra
sin descansu ni aliviu ni intervalu.

Estal enamoráu no es un regalu,
qu'es dolol sin reselva ni mesura
y hasta se pierdi el juiciu y la cordura
cuandu t'escueci to y no pues curalu...

Estal enamoráu es una droga
pa la que no hay botica ni galenu,
pos te destruyi mentris que perdura

y si s'acaba paji que t'ajoga.
Sólu otru nuevu amol te poni güenu,
qu'el amol con amol sólu se cura.


TE MUERIS SI NO GRITAS QUE ME QUIERIS
¡Te mueris si no gritas que me quieris!
Antiel me colocasti en güen aprietu,
sartánduti las nolmas y el respetu.
¡Hay que vel cómu séis las mujeris!

¡Hay que vel cómu séis y cómu eris,
que no sabis guardal dingún secretu!
En estu es menestel sel mu discretu.
No veas tú bien lo muchu que me jieris

cuandu vas comu loca apregonandu
que me quieris lo mesmu que te quieru.
Sabis que no soy libri hoy entovía.

Si lo juera, yo incrusu iría agitandu
la preba d'esti amol con un letreru
y, lo mesmu que tú, lo gritaría.

EL TIEMPU VA A TOA MECHA
Cuandu nacemus, ni mos damus cuenta
que, pol más que jorguemus y queramus,
to lo que pergeñemus y jagamus
mos lleva, a to metel, a los cuarenta;

tras é los cualis, prontu los cincuenta
se cumprin en un verbu, no digamus;
y, en cuantis los sesenta ya enfilamus,
ascapi están ya a puntu los ochenta.

El tiempu va a toa mecha día y nochi.
Desdi qu'unu aquí llega, empieza a dilsi,
sin remediu, a cumpril con su ojetivu.

To los pasus que demus, van pa'l jochi,
que bien pocu es precisu pa morilsi:
tan sólu es menestel qu'unu esté vivu.

HAY QUE VEL
¡Hay que vel los ajinus qu’esprimentu
cuandu jorras apriesa pol mi vera,
que jagu comu si yo no te viera
y m'apopu en mieosu ajogamientu!

¡Hay que vel lo que m’entra de momentu
cuandu, a vecis, al velti p’andiquiera,
tú te queas, no sé de qué manera,
mirándumi a los ojus y yo sientu

que m’azorullu tuitu de repenti
y arrejuyu de ti, zurráu de miéu,
comu arrejuyi un güé del calniceru!

¡Si juera un pocu más enteligenti,
ya hobiera vistu bien lo que no véu...
...y me hobiera dáu cuenta que te quieru!

GÜERVI A PASAL
Güervi a jorral de nuevu pol mi calli
y a enreal como has jechu esta mañana
tus ojus en la lus de mi ventana
o en la sombra concreta de mi talli...

Güervi a fijalti en el menol detalli,
verás comu mi frema cotidiana
s’ha de gorvel cicrón y mi desgana
trebollinu que prontu t'avasalli.

Si de verdá de mí quieris un besu,
ajórrati ya tanta sutileza,
peru si lo que buscas, ex-profesu,

es sólo rebombal de tu belleza,
no sigas, polque yo sólu por esu
no piensu cometel una tolpeza.

TIMIDECIS
Nunca comprenderás lo que yo sientu
pol ti y pol tu helmosura comedía.
Llevu en el corazón una jería
que me precura tal ajogamientu

qu,'anque quiera mostral atrevimientu
sólu tengu en el pechu ya cabía
pa’l recatu, el pudol y la medía,
la timidés y el jondu desalientu,

cuandu m’arrimu, múu, a tu ventana.
Nunca sabré dicilti que te quieru
desjechamenti comu otru cuarquiera.

(Peru yo gorveré tardi y mañana
a pasal por dembaju de tu aleru
y a recorrel de nochi la tu ecera).

DETRÁS DE LA MI CASA
Detrás de la mi casa tengu un güertu
y en metá d’esi güertu una jiguera,
baju la cual yo suelgu en primavera
pasalmi largus ratus a cubiertu

de la lus pa leel qu,’a cielu abiertu,
me precura en los ojus tal ceguera
que tengu que servilmi ‘e tapaera
de su gajá pa vel con más aciertu.

Allí he leíu a Lorca y a Macháu,
a Miguel y a Cernúa, a Garcilasu,
a Lopi y a Quevedu hasta horas talis,

y tantu con sus versus yo he gozáu
qu'he síu, estandu presu en su Parnasu,
el más felís de todus los mortalis.

DE CAZRIS
De Cazris son Pintoris y el Rodéu,
las roscas ‘e San Bras y la Montaña,
la Parti Antigua y toa la baraña
de callejas y torris, el Paséu

de Cánovas, el friti y el chatéu,
las Candelas, las gambas y una caña
en el Adarvi, el Nanu, el Arcu ‘e España,
la Madrila, el Redobri, el Coliséu.

De Cazirs son tamién los botellonis
en los que tos los viernis se compracin
los que no enjallan otras divelsionis.

De Cazris son las migas, los que jacin
los bollus ‘e pasión y chicharronis
y tos los qu'aquí en Cazris ca añu nacin.

MIS VELSUS
Mis velsus son recuerdus estremeñus
de mi niñé y de mi adolecencia,
de mi puebru, de Cazris, de Plajencia,
de Badajó, d'asuntus lugareñus.

Mis velsus son suspirus cacereñus
d'un patiu rodeáu d'indolencia,
en dondi yo le jici confidencia
al jasmín y a la rosa de mis sueñus.

Mis velsus son vocabrus turbulentus
que cuandu los prenuncias con vos franca
hasta paji que rajan tierra y cielu.

Mis velsus son sonorus aposentus
en dondi mora una paloma branca
qu,’al abril-li las puertas, s’echa al vuelu.

L’ACITUNERA
En los olivaris suena la chicharra
llegan, van y vienin los olivarerus
con cestas, costalis, talegas y aperus
jerrás de cundíu, un cuencu, una jarra

y un dagal mu chicu con una quitarra.
Los jombris corriendu, siempri los primerus,
avarean olivus, van a los chiquerus.
La mozas apañan apriesa y con garra.

Las viejas s'arrastran cuasi qu'entumías
y echan mardicionis a las acitunas.
Chía en una rama una churubita.

S'oyin, pa otrus cachus, cantal más partías
d'otras cogeoras, mentris qu'aquí argunas
ajijean y espantan a la pajarita.

EL PIPU DE L'ACITUNA
Fincas: compra las que veas,
casa: en cuantinu que quepas,
me dijun, pa que tú sepas
por óndi van las tareas.

Yo, pa no haiga peleas,
comu sé que tú discrepas,
te digu: vendi las cepas,
y toconis los que creas.

¿Penas por el olival?
Si arguna ves tuvi arguna,
lo tengu que confesal,

ya no me quea dinguna.
Pa ponel puntu y final:
pon un pipu d'acituna.


POL LA ENDEBRINA LUS DE L'ARBORÁ
Pol la endebrina lus de l’arborá
me perdí tras ‘e ti, sin ensiquiera
vel que, pol persiguil tu primavera,
descudiaba yo el güertu y la vacá

y m’orvïaba el jatu en la majá
y los jigus dejaba en la jiguera...
Pol siguilti a ca istanti p’andiquiera
s’ensecó en el granáu la graná.

Por atendelti a ti, tuitu el sembráu
me lo agostarun prontu las caloris,
y ara está mustiu, secu y ya perdíu...

... Y, por andal tras ti desemprantáu,
el más jonrráu de los labraoris
cometió el mayol yerru cometíu.

ASÍN TE QUIERU VEL
Asín te quieru vel: ilusioná
con las cosas que logran tu almonía,
llena de ganas, llena d’alegría,
en tus afanis siempri atareá.

Asín te quieru vel de madrugá:
jechía d’amol, de lus y simetría,
zaleandu trajinis tuitu el día,
en tus quehaceris purcrus afaná.

Y asín te quieru vel: siempri a mi láu,
cudiándumi con mimu y con durzura,
comu cudias las cosas de la casa,

que quieru yo tamién, inanimáu,
sel una cosa más, sel cosa pura,
pura ilusión que pol tus manus pasa.

POR EL CAÑU DEL AGUA
Por el cañu del agua van los pecis
naandu hasta tu arberca y tu sembráu;
con ellus va mi vos d’enamoráu
dijénduti te quieru muchas vecis.

Pol mis jurdias y jondas timidecis
se desvivi mi alientu desbocáu
sin sel capá de dil hasta tu láu
pa podelti dicil sin más dobrecis

que siempri has síu pa mí mi güen prantíu,
mi canteru, mi jurcu y mi besana,
fruta maúra y veregel froríu.

Por esu con los pecis yo te envíu,
cuandu jorran al pie de mi ventana,
mi cautelosu amol más escuendíu.

JUBILÁU
Yo nesecitu pocu pa sentilmi
el más felís de todus los mortalis,
que con cosas bien simpris d'a dos realis
m'apañu y soy capás 'e divertilmi.

En primavera, suelgu esparijilmi
atrochandu pol jesas y encinalis.
En el otoñu, pescu o a dordalis
cuasi que tos los días doy en dilmi.

En veranu, me gusta vel qué pasa
puestu en la praza, embaju 'e los portalis,
de paliqui con otrus ardeanus.

Y en ivielnu, me metu pa mi casa
pa vel llovel detrás 'e los cristalis,
con un libru de velsus en las manus.

SONETU SECU CON ESTRAMBOTI
Cilniendu a meyudía pa la era
y a puntu de comelsi ya el cundíu,
entri jacis de bálagu ajundíu
y acogotáu baju una solajera,

cuasi ajogáu por una carraspera
(del porvu que la trilla había esparcíu),
sin un buchi ensiquiera habel bebíu,
contaba un manijeru con cansera

que pa poel prenuncial: jocinu y jachu
jizu farta qu’a muchus trillaoris
se les queasin las gargantas secas.

Y arremató rotundu otru muchachu
que galraban asín los segaoris
polque tenían las esis ya resecas

de guañal con bicholnu y con süoris
y obrigal-lus la paja a tantas muecas.

TESTAMENTU
Te deju toa pa ti la güerta entera:
en ella tienis pinus y castañus,
olivaris y un cientu o más de cañus
de veregel, de práu y simientera.

Tieni parras, un pozu, una jiguera,
una casina, apriscu y los apañus
pa podel disfrutal-la tos los añus
tantu en veranu comu en primavera.

Tamién tieni nogalis, manaeru,
frutalis ‘e toas crasis, güen caminu
güena vista, güen corti, mejol tierra.

Cantan allí la tórtula, el silgueru,
y se respira jondu y cristalinu
el airi más profundu de la sierra.

CRISTU DE LAS PENAS
¿Y yo m’aginu y duelgu 'e la mi pena
y me sientu ajundíu, y yo m'abrumu
porqu'en mis soledadis me consumu,
atáu comu estoy a esta cadena?

¡Penas las tuyas pol la cruel condena
que te jizun sufril en gradu sumu,
que no hay mayol verdugu, me presumu,
qu'el qu'estronchó tu cándida azucena!

¡Penas las tuyas, Cristu de las Penas,
que soportasti, humirdi, to'l castigu
de los urtrajis, siendu el rey del cielu,

y las mallugaúras por 'ocenas!
¿Penáu yo? ¡No sé ni lo que digu,
viénduti a Ti con tantu desconsuelu!

CELÁU EN LA PRETÓRICA ESPESURA
Celáu en la pretórica espesura
serena y apacibri de tu abrazu,
jundíu mansamenti en tu regazu,
cogíu ciegamenti a tu cintura,

m'entriegu rondamenti a la ventura
de pas y de pracel sin embarazu
que, con su sosegáu y durci lazu,
tu cuerpu generosu me precura.

D'amol y de telnura emborracháu,
sintiéndumi dichosu y aturdíu,
m'escrisu sin paral en los tus ojus,

y me quéu en tus brazus orviáu
del mundu y su domésticu rugíu,
del cielu y sus angélicus antojus.

ME DICIS QUE TE JAGA UNA PUESÍA
Me dicis que te jaga una puesía
en la que yo te cuenti lo que sientu,
cuandu vamus montáus en el jumentu,
a puntu y hora en qu’espariji el día.

Yo sé qu,’anque quisiera, no podría,
peru sólu pol ti jagu el intentu,
aún supiendu qu’un güen atascamientu
m’ha de costal quiziás esta osadía,

polque me paji a mí que, comu el burru,
no soy yo pa estas cosas lisonjeru,
sino un brutu catorci bien cazurru

y no me gusta na sel zalameru.
Peru te lo dire con un susurru:
lo mesmu que me quieris, yo te quieru.

‘ÉJAMI ENTRAL
‘Éjami entral un ratu pa yo velti,
qu’anque pol ti aquí llegui maljeríu
ya ni m'acuerdu de cómu haiga síu
y sólu acúu ansiosu de querelti.

‘Éjami un ratininu pa poelti
dicil que no jaré ni el menol ruíu,
y hasta, sin quieris, pararé el latíu
d’esti corazón rotu y cuasi inelti.

‘Éjami entral (cuarquiera a un probi ampara),
y acurrucalmi embaju ‘e tu escalera.
¡Fíjati cómu vengu! ¡En mi repara!

Yo m’acomóu a escapi endondiquiera.
No he de pidilti pratu ni cuchara.
No me dejis pasal la nochi ajuera.

A LA VERA ‘E UNA JUENTI
A la vera ‘e una juenti me pidisti
una preba d’amol pa recordalti
d’aquella tardi, y yo corrí a besalti
en los labius en cuantis los abristi.

Juntu a aquel manaeru me jicisti
jural que nunca habría d’orvialti,
y yo, sin sabel ya qué cosa dalti,
te di mi corazón cuandu te juisti

y pusi de testigu a aquella juenti.
Peru el agua no sabi ‘e juramentus
y, en su ajuyil hasta jadelsi ríu,

jue desjiciendu, apriesa, la corrienti
to aquel amol, en remolinus lentus,
con el tu compromisu y con el míu.

SI PUYERA NEGAL
Si puyera negal tranquilamenti,
comu tú jacis, to lo que t'he amáu
sin que me s'ajundiesi en el costáu
más esta frecha dura y tan ardienti,

sería escapá 'e jerilti rondamenti
comu tú estás jiriendu a mi pasáu,
y d'orvïarti comu has orviáu
tantu amol estroncháu de repenti.

Peru yo tengu el pechu trebajáu
d'una leartá mayol que tu despreciu
y d'un tempri qu'a ti t'asombraría.

Mentris tú me desprecias sin cudiáu
de vel comu me mueru pol tu apreciu,
yo voy pusiendu un besu en ca jería.

¿QUÉ TE QUIES DIL D’AQUÍ?
¿Que te quies dil d’aquí? Con Dios te vayas,
y qu'enjallis lo mesmu que has jalláu
en to esti tiempu qu'a mi láu has estáu.
Que lo qu'hubisti, en el futuru hayas.

Una pol ti y otra pol mí, dos rayas
jaré en la puerta, y bien desajogáu
m’he de queal cuandu m’haigas dejáu.
No he de sufril mentris tú p’ahí t’esprayas,

que tras el día, siempri está la nochi
y, tras la nochi, güervi l’arborá,
y a un gran disgustu, sigui un gran consuelu.

No he de ponelti un peru ni un reprochi,
que, en cuantis la tu estrellá esté apagá,
otra ha de habel pa mí p'allí en el cielu.

NO PIENSU ARRENUNCIAL
No piensu arrenuncial a l’almonía
ni a l'impacencia qu’el amol precura
polqu'haiga ya acabáu esta aventura.
No m’ha de solprendel un nuevu día

solu en mi habitación, sin alegría,
jundíu en mediu d’una nochi escura
sin la dispusición y la premura
que, cuandu estabas tú, solel tenía.

No piensu arrenuncial a na de nuevu
que apaeza o que pasi pol mi vera
ni he de jacel de estu un melodrama.

Veré comu me brota argún renuevu
y confiaré que, pa otra primavera,
haiga una nueva tórtula en mi rama.

LO QUE QUIERAS DE MÍ
Lo que quieras de mí, puéis cogel-lu.
Lo que me des, con gustu lo recibu.
To lo que tenga yo, sin un motivu,
podrás, siempri que quieras tú, tenel-lu.

Lo que busqui yo en ti, debis cedel-lu,
que na tú tendrás nunca en escrusivu
ni tendré yo, pos tuitu equitativu
ha de sel ya de dambus pa ofrecel-lu...

Que no habrá abrazu, besu o pensamientu
que se quéi en el arma arrezagáu
o que se llevi el vientu incompartíu.

Qu’ha de sel to costanti ofrecimientu,
renunciación total de prenu agráu,
y generosu amol correspondíu.

A UN CRISTU CRUCIFICÁU
Ca vez que te contempru me sonroju
de vel qu’estés asín crucificáu
y pol mi curpa sigas ahí craváu
y coronáu d’espinas y d’abroju.

Sólu con vel tus ansias m’acongoju
y, de poel logral velti arrancáu
d’esi leñu en que tantu ya has penáu,
cargaría yo con él, jincáu d’hinoju.

Peru pa na valdría habel ganáu
el cielu polque hoy llevé, sumisu,
tu crus pa solazal tu abatimientu.

Siempri m’iba a sentil avergonzáu
de compartil mañana el paraísu
con el que consintió tan cruel tormentu.


Juan José Camisón (MARABAJAS)

No hay comentarios:

Publicar un comentario