martes, 3 de noviembre de 2009

...del mi libru MARABAJAS

(Velequí un puñaínu de puesías popularis y mayolmenti jocosas qu'están arrecogías en el mi lirbu MARABAJAS y qu'están dejechamenti ispirás y engargallás en 'as cosas y dichus que de dagalinu yo he escucháu de siempri pa la Sierra de Gata, y, endiscutibrimenti, en 'a literatura medieval francesa, tan desenfadá y atrevía, la littérature à rire, que tantismus añus he expricoteau en 'as mis crasis de la Univelsiá, mentris jui profesol)

VILLANCICUS Y ROGATIVAS

ROGATIVA TERCERA
Santu Cristu del Consuelu
estamus bien apuráus
que tos los güertitus nuestrus
ya se mos han ensecáu.

Santu Cristu del Consuelu
¿Qué les damus de comel
a tos los nuestrus hijitus
cuandu mos pidan? ¿A vel?

Santu Ctristu del Consuelu
¡Qué pena si pidin pan
y tenemus que dicil-lis:
no vos lo podemus dal!

Santu Cristu del Consuelu
que tienis tantu podel,
quítali el carzu a las nubis
pa qu’emprencipi a llovel.


ROGATIVA CUARTA
Tos los árbulis del campu
tienin su desinación:
de unus se jacin santus
y de los otrus picón.

En casa tengu sembráus
frutalis de toas maneras:
los unus pol tenel fruta,
los otrus pol la madera.

Yo te conoci ciruelu,
benditu San Sabastián,
del pesebri ‘e la mi burra
eris helmanu carnal.

En mi güertu te criasti
y crecel te conocí
los milagrus que tu jagas,
tos me los debis a mí.

San Sabastián milagrosu,
San Sabastián cirueleru,
que te sacamus ‘e farra
el venti del mes d’Eneru.

Bien te puedis alegral
que jicimus del tocón
un San Sabastián de palu
en vez de jadel picón.


DÁNDULI PALIQUI AL PICU

I. COSAS DE ÉL
EL LUNIS, CATALINA,
El lunis, Catalina,
no poemus velmus,
qu’el amu m’ha mandáu
caval-li el güertu.

Del martis hasta el viernis:
aseandu olivus
y, si el sábadu lluevi,
vengu un ratinu.

¡Peru el domingu,
si no hay trebaju,
to’l día contigu!


LA LUNA LA OTRA NOCHI
La luna la otra nochi
s’ha despromáu
y en metá del regatu
s’ha escachurráu.

¡Vaya una luna,
que no aguanta el jocicu
de la mi mula!


SI ME QUIERIS, DÍMILU
Si me quieris dímilu,
sino dimi que me quiti,
que no creas que me peta
pegalti a ca istanti envitis,
supiendu que tú por otru
mentris tantu te derritis.

Qu’anque me peti muchu
que m’agasajis,
tamién me puéu dal solu
yo un homenaji.


TRAS UNA ALAMEA ESCURA
En una alamea escura
dos niñas m’han güertu locu.
La alamea: tus pestañas;
las niñas: las de tus ojus.

POR UN ACHUCHÓN NI DOS
Por un achuchón ni dos
ni tres, ni cuatru, ni cientu,
tú no pierdis na de na
y yo me quéu bien contentu.

Déjati un ratu,
verás cómu soy güenu
y qué bien te tratu.

Anda, bobina,
vamus p’allí a lo escuru
d’aquella esquina.

NO ME BAILIS AHORA
No me bailis ahora
con el pie izquierdu,
que d’aquellus amoris
ya ni m’acuerdu.

No me brinquis ahora
con el pie gachu,
qu’anque tú eras ya moza
yo era un muchachu.

Esu no quita
pa que yo t’agraeza
bien esa cita

y aquel güen ratu
que dambus mos pasamus
renti al regatu.

Peru ca unu que siga
pol su caminu,
que con aguas pasás
no andan molinus.


COMU SABIS QUE TE QUIERU
Comu sabis que te quieru,
vas apagandu las lucis
pa que tropiqui contigu
y qu’ajociqui de brucis.

Tú sabis muchu,
y desimulas siempri
cuandu t’achuchu.

Comu sabis que me gustas,
apagas siempri el candil
pa que tropiqui contigu
y me rói encima ‘e ti.

Tú eris mu lista,
peru yo d’aquí acabu
en el oculista.

Comu sabis que te quieru,
me ponis la zancaílla
pa que tropiqui contigu
y aterrici de roíllas.

Tú jacis esu
pa que d’en ves en cuandu
yo te de un besu.

BAÍLALU BIEN BAILÁU
Baílalu bien bailáu,
no t’apresuris,
que me gusta el tu baili
y quieru que duri.

Baílalu despacinu
y con sentimientu,
qu’a mí m’están entrandu
ya azogamientus.

Baílalu bien bailáu,
sigui y no aparis,
que ya cuasi estoy listu
pa entral al baili.


DICIN QUE NO ME QUIERIS...
Dicin que no me quieris
¿Y qué le voy jadel?
¿Qu’alantu yo con querelti
si m’has dejáu de querel?

Dicin que no me quieris...
¡Pocu es el dañu!
¡D’aquellus revorconis,
hoy jaci un añu!

Dicin que no me quieris...
No te voy a echal en cara
las nochis que m’has buscáu
pa'l caminu ‘e l’Armenara.

Dicin que no me quieris...
Ya m’has queríu.
¡Váigase lo ganáu
pol lo perdíu!

YO SIEMPRI QUERÍA, TÚ NO
Yo siempri quería, tú no;
y ara quieris tú a ca istanti.
Pásati las penas, prenda,
comu yo las pasé antis.

Tú has síu mu bruta:
yo te daré ara caña,
cuelnu y turuta.


MIRA COMU VENGU
Mira comu vengu
llenitu de sangri,
por una quimera
que tuvi ayel tardi.

Mira comu vengu
celosu perdíu,
polque me dijerun
qu’otru es tu maríu.

Mira comu vengu
rotu y mallugáu,
polque tos m’han dichu
que t’habías casáu.

Mira comu traigu
d’escacháu y jeríu
el corazoninu:
cuasi sin latíus.
MÍRAME UNA VEZ, MORENA
Mírami una vez, morena.
mírami con esus ojus,
échami una sonrisina,
no me miris con enoju.

Éjami que yo m’arrimi
sin que me peguis bufíus,
que pue qu'al cabu del tiempu
yo llegui a sel tu maríu.

Dami un besinu, (no quieru)
dami un achuchón, (tapocu)
dami una puñalaína,
dámila poquinu a pocu.

TÚ ERIS EL MUNDU
Tú eris el mundu,
yo soy la llavi,
nuestru secretu
naidi lo sabi.

Yo soy la tranca
tú eris el cofri,
nuestru encondichi
naidi conoci.

Tú eris el arca
y yo el candáu,
nuestru segilu
va aquí guardáu.

Yo soy l’ardaba
y tú el escriñu,
drentu escuendemus
nuestru cariñu.



II. COSAS DE ELLA
CUANDU GÜERVI EL MI NOVIU
Cuandu güervi el mi noviu
de la labranza,
siempri vieni cantandu
en la mula parda.

Bajan dambus las cuestas
y los cotorrus,
mentris el sol s’ajundi
mediu moorru.

Y aluegu habramus,
cuandu güervi de dal-li
la mula al amu.

DAMI OTRU APRETONINU
Dami otru apretoninu,
no te m’ajuyas,
que pa dil a los güeyis
la tardi es tuya.

¡Sólu un besinu chicu,
de pajarinu!
¡Sólu una carantoña!
¡Sólu un ratinu!

¡Güenu, tú ganas!
¡Jácime lo que quieras
y no te vaigas!

TE TIENIS POL MÁS QUE YO...
Te tienis pol más que yo...
¡Serás más o serás menus!
En cuanti a cuartus serás,
en lo demás lo veremus.

Te tienis pol más que yo...
¡Tantu tienis, tantu valis!
Tengu dies déus en las manus,
no tengu menus que naidi.

Te tienis pol más que yo...
¡Pos ya hay que sel inocenti:
creelsi que pol dos durus
eris más que toa la genti!

Te tienis pol más que yo...
Tengu yo más uña y picu
y más alegría en el cuerpu
que tu con sel niñu ricu.

Te tienis pol más que yo...
¿Y esu t’han jechu creel,
que de muertu los gusanus
te van mejol a roel?

SI QUIERIS.. .
Si quieris querelmi, quieru.
Si quieris amalmi, amu.
Si aborrecelmi, aborrezu.
Si quieris paral, yo paru.
Si orvïalmi, yo t’orvíu.
Si arrenganchal, yo arrenganchu.
Si morilti, yo me mueru
contigu, que yo a to jagu.

TIENIS UNA COSTUMBRITA
Tienis una costumbrita
que te tengu que reñil:
cuandu te vienis a echal
nunca apagas el candil...

Y cuarquiel día
se va a salil la mecha
de la torcía.

Tienis una costumbrita
que te tengu qu’afeal:
cuandu te vas a la cama
nunca atrancas el portal.

Y yo no quieru
que se sarga la tranca
del abujeru.

Tienis una costumbrita
que nunca puéis evital:
no abruchalti los carzonis
cuandu te vas a acostal.

De moo y manera
qu’el ratón te s’ansoma
pol la gatera.

Tienis una costumbrita
que no te puéis reprimil:
el pasal pol la mi arcoba
cuandu te vas a dolmil.

¡Y el mi gatinu
cualquiel nochi s’enjila
al tu ratoninu!


LOS BESUS QUE TU ME DISTI
Los besus que tu me disti
a la orilla de la juenti,
comu era cerca del agua,
se los llevó la corrienti.

Corrienti abaju
bajan las tus promesas
d’enamoráu.
Corrienti abaju
s’esgranan tos los besus
que tú m’has dáu.
Corrienti abaju
jorran tus juramentus,
y tus abrazus.
Corrienti abaju
se va jiciendu añiscrus
tu amol d’antañu.

SI POLQUE ME QUIERIS MUCHU
Si polque me quieris muchu
yo te tengu que querel,
mira con tientu, Manolu,
lo que vamus a jadel.

Tu eris largu, dergaininu,
y, anque féu, postineru.
Yo soy mona, peru chica,
más bien pava y sin saleru.

Sé que piensas qu’es posibri
casal lo güenu de bambus
y que mos sargan los hijus
artus, graciosus y guapus.

Peru cavila con carma:
créu que debiamus dejal-lu
y buscal tú novia lista,
y precural yo un tíu guapu.

No sacuentu que mos pasi
comu a los dos del jumentu,
y mos sargan los dagalis
pasmáus, canijus y féus.

LA ZAMBOMBA
Dati apriesa, dati apriesa,
que me se cansa la manu,
y si no te das apriesa
la zambomba yo l’aparu.

Corri ascapi, corri ascapi,
que ya voy jarta de dal-li
p’arriba y p’abaju al d’estu
y provechu no sacal-li.

Acaba ya de brincal
y de cantal tarantelas,
que tú te lo pasas bien
y yo me quéu a dos velas.

DICIS QUE ME QUIERIS MUCHU
Dicis que me quieris muchu.
¿Cómu t’habré de pagal?
Con querelti yo lo mesmu
a debel no te quéu na.

Dicis que me quieris muchu.
Maldita mi güena suerti,
que, polque a mí tú me quieras,
tenga yo a ti que querelti.

Dicis que me quieris muchu.
Menúu egoísta el querel
que nesecita qu’el otru
lo tenga que degorvel.

Los querelis de verdá
son los que dicin te quieru
sin asperal na de na.

NUNCA HE POÍU SUPORTAL
Nunca he poíu suportal
el sombreru asín caíu.
Ara lo lleva el mi noviu
y me paeci, el joíu,
gallitu qu’a galleal
sali p’allí pa'l lejíu,
jechu un pimpollu real,
y el más guapu ‘e tos los tíus.

SI NO JUERA PORQU’ERIS
Si no juera porqu’eris
sólu un muchachu,
te daba un sopramocus,
so mamarrachu.
Si no juera porqu’ahora
tú estás borrachu
y antovia llevas puestu
carzón bombachu,
te daba un güen mamporru
con el cenachu.

Pa dicilmi a mí cosas
ties que sel machu,
habelti jartáu ‘e sopas
y de gaspachus
y tenel ya de pelus
tupíu el mustachu.

¡No m’alucinis!
¡Vaiti a buscal p’ahí níus
de colirinis!


SI QUIERIS QUE YO TE QUIERA
Si quieris que yo te quiera
chámpati en esi regatu,
que te refriegui la mancha
que las otras te dejarun.

Si quieris que yo te quiera
t’has de queal bien en cuerus,
que t’escamondi la roña
de los amoris primerus.

Si quieris que yo te quiera
úntati bien con jarina,
pa que te se vea bien brancu
delantri ‘e las mis vecinas.

Si quieris que yo te quiera
me tienis que prometel
que dispués d’estal colmigu
a dinguna has de querel.

TO’L DÍA ANSOMÁ A LA VENTANA
To’l día ansomá a la ventana,
to’l día tras la batipuerta,
escuchandu el jurriburri
de toa esa genti d’ajuera.

Viendu subil los que subin,
viendu abajal los que abajan,
peru sin que los mis ojus
s’aposin en una cara.

Llevu más ‘e sieti días
viendu de pasal pasantis,
brancus, negrus, coloráus,
peru no pasa mi amanti.

Toitus pasan pol mi puerta
y no pasa el que yo quieru:
el de la chambrina crara,
el de los ojitus negrus.

¿Qu’habrá pasáu?
¿Si está malu en la cama...?
¿Si lo han matáu...?

¡Si seré bruta!
¡Si vieni pol la cuesta
vestíu ‘e recruta!

III. COSAS 'E DAMBUS

LA SIEMBRA
ELLA
¡Arrempuja con juerza,
lo mesmu qu’en la jesa
ajundis los tobillus
detrás ‘e la telera!

¡Ajúndite p’adrentu,
pa que yo no te vea,
pa que te jagas brandu
cumu la tierra mesma!
ÉL
¡Escuéndite dembaju,
pa que naidi mos güela,
pa que yo me rebolsi,
pa que yo me revielta!

¡Pa jadel comu jaci en el canteru
el agua cuandu llega!
¡Pa enllenalti de caras y de bocas!
¡Pa empapal la simienti de la era!

¡Éjami que t’abraci!
ELLA
¡Vaiti, qu’el amu llega!


IMPOSIBRI APAÑU
ÉL
Se lo diji a tu madri
y a tus helmanas:
qu’eris la tía más guarra
de toa la praza.

¡Guarra, guarrilla,
que te royi la roña
pol las roíllas!

ELLA
Se lo diji a tu padri
y a tu cuadrilla:
qu’eris el más gandumba
de la Sierrilla.

¡Vagu, chulillu,
que te jorra la pringui
por el frequillu!

ÉL
¡Si te lavaras...
quiciás qu’asina aluegu
tú me petaras!

ELLA
¡Si argu apencaras...
quiciás qu’asina aluegu
yo t’acetara!

ÉL
¡Tú no te lavas
anque dosmil toconis
yo descavara!

ELLA
¡Tú no trebajas

anque con aguajuerti
yo me bañara!

DAMBUS
¡Sigui tu rumbu!
¿Pa qué forzal vereas
y pegal tumbus?
Ca unu pa su casa:
dambus felicis...
¡Y a jartalmus de vinu
y de codolnicis!

SI QUIERIS QUE TE QUIERA
ELLA
Si quieris que te quiera,
zapateritu,
me jacis unas botas
con taconitus.

ÉL
Si quieris que te quiera,
costurerita,
me repurgas el rotu
de la levita.

ELLA
Si quieris que te quiera,
mocitu guapu,
me ties que jacel gratis
tos los zapatus.

ÉL
Si quieris que te quiera,
mocita helmosa,
me ties que jacel gratis
tú a mí otra cosa.

NO T’APURIS
ELLA
No t’apuris porqu’eris
chirriquininu,
qu’el toronjil que güeli
creci poquinu.

ÉL
No t’apuris porqu’eris
espigá y arta,
que prefieru que sobri
a que jaga farta.

ELLA
No t’apuris porqu’eris
regordetinu:
qu’a mí bien que me petan
los piporrinus.

ÉL
No t’apuris porqu’eris
una jirafa:
qu’asín ves toas las cosas
sin lleval gafas.

ELLA
No t’apuris porqu’eris
baju d’artura.
Pa mí eris el más grandi
d’Estremaúra.

ÉL
No t’apuris porqu’eris
una cucaña,
qu’a ti es a quien más quieru
yo de toa España.

PA UNA VES QUE TE DIJI
ELLA
Pa una ves que te diji:
Antoniu, Antoniu,
enllenasti a to'l puebru
qu’eras mi noviu.

ÉL
Pa una vez que te diji:
prima Tomasa,
a to'l puebru enllenasti
qu’entraba en casa.

ELLA
Pa una vez que a la igresia
jui con tu tía,
le dijisti a tu madri
que te quería.

ÉL
Pa una vez qu’a la estroji
l’eché l’ardaba,
le dijisti a tu padri
que te casabas.

DAMBUS
Ni quieru que me quieras
ni yo querelti,
quieru que m’aborrezas
y aborrecelti.


VINU LLUVIENDU
ELLA
Avíati ascapi:
dali al reló,
que tupíu ‘e nubis
va el cielu to.
Muevi el cancarru,
menea mejol
el covanillu...
¡Te digu yo...!
¿A que lo dejas
pa cuandu no
haiga ya arregru
ni solución?
¿A que mos lluevi
dispués de to?
¡Quita d’encima,
vendimiaol!

ÉL
Ya está lluviendu:
mos fastidió,
que te se moja
el vaya pol Dios.
Que se te moja
el jopu y la enagua...
¡Que se te mojan!
¡Abri el paragua!

ELLA
Ya te lo diji.
¿Ya estás contentu?
¡To estu mos pasa
pol sel tan lentu!

LUNA NUEVA
ÉL
Mi luceru, mi estrellina, mi regalu
¿Óndi tienis el kirikikí,
qu'anochi yo te lo vi
y ahora ya no lo enjallu?

ELLA
Mi brutoti, mi juertoti, mi mozacu
¿Óndi tienis en curucucú,
qu'anochi te lo atienté
y ahora no puéu encuentral-lu?

SI YO TE PAEZU UN VIEJU
ÉL
Si yo te paezu un vieju,
no te debis asombral:
cuandu tengas los mis añus
lo mesmu tú vas a estal.

ELLA
No lo dudu, peru en tantu,
menrtis que llegui a tu edá,
pindongueandu ‘e lo lindu,
me ríu de ti, carcamal.

LA RONDA 'E LOS ZAPATUS
ÉL
¡Ah, María!
¿No oyistis anochi
pasal pol tu puerta
unus zapatonis
de marca mayol,
que jacían un ríu
comu si tocandu
juesin un tambol?
Pos era yo,
que llevaba puestus
los zapatorrus de mi padri.

ELLA
¡Ah, Goru!
¿Y pasasti pol mi puerta
y no relinchisti?
¡Pos una escuílla 'e nabus
que te perdisti!

ÉL
¡Ah, María!
¿Y, además de los nabus,
d'habel relinchíu,
si l’hobiera jacíu,
qu'habría sacáu?

ELLA
¡Ah, Goru!
¡Pos quiziás qu'un besinu,
anque juesi chiquinu,
t´hobiera dáu.
...Y, a lo mejol aluegu,
retundilti de nabus
t’habría dejáu!

ERIS
ÉL
Eris comu el raminu
de l’arbejaca.
Cuasi tuitus te güelin,
ni unu te cata.

ELLA
Eris com’una jara
con repipionis.
Quien te besa s’enllena
‘e repegotonis.

ÉL
Eris comu la mora
qu’está maúra.
Quien te preba lo pringas
d’enlobaúra

ELLA
Eris comu los jigus
d’una chumbera.
Quien s’arrima s’espina
la bigotera.

ÉL
Eris comu una breva
que van pimpandu.
Siempri quieru comelti,
nunca sé cuandu.


IV. COSAS 'E PADRI
LAS CUATRU JUENTIS
La tía Marciana
enllena la botija
en Zurramandana.

Tíu Bardomeru
na más que bebi a gustu
del Salgaeru.

Y a tíu Matías
sólu le gusta el agua
en Santa María.

Yo, cuandu trillu,
baju a buscal el agua
a la juenti ‘el Grillu.

¡Qué güenas juentis,
que sirvin pa dal gustu
pa toa la genti!

CUÁNTU SIENTU, A QUINTA NOCHI...
Cuántu sientu, a quinta nochi,
el habelti dispiertáu,
peru no hay moo de dolmilmi:
canteati del otru láu
y éjami que t’arrechuchi,
qu’estu no pue sel pecáu.
¡Y dispués de muertu el burru,
que mos quitin lo bailáu!
No sacuentu qu’una groma
sea lo que mos han contáu
y no haiga na de lo dichu,
y no haiga na de lo habráu.


NO T’HE TRAÍU LA LUNA
¡No t’he traíu la luna,
chirivejinu,
polque me jizu bulra
pol to’l caminu!

Yo ansomaba la gaita
dendi la mula
y ella s’agazapaba,
la mu so tuna,

detrás de los pinaris,
detrás del monti,
dembaju ‘e los castañus,
pa entri los robris...

Luegu en la regatera
qu’hay más p’alantri
s’abajó de los pinus
pa allí bañalsi.

Y yo, dendi la mula,
la estaba viendu
comu tuitus los pecis
la iban mordiendu.

La jicierun cachinus
chirriquininus
y le tiraban brincus
y bocaínus.

Peru confolmi el unu
la esparramaba,
el otru con la cola
l’arrejuntaba.

Aluegu s’aburrierun
y la dejarun
a la luna solina
en aquel remansu.

¡No te la traigu,
que la mula no quisu
pisal el charcu!

SE CRÉIN LOS ENAMORÁUS...
Se créin los enamoráus
se créin, los inocentis,
se créin que naidi los guipa
y to’l mundu está al corrienti
de lo que jacin y dicin.
¡No es arcagüeta la genti!
¡No les gusta cretical
al vecinu y al d’enfrenti,
al que vivi amanzorráu,
al morru, al enteligenti,
al qu’es sorteru, al casáu,
al jonráu, al indecenti,
al que quieri asín o asáu,
al que ni quieri ni sienti...
¡El casu es dal-li a esi picu
chinchorreru y mardicienti!
¡Se créin los enamoráus,
se créin, los inocentis,
se créin que naidi los guipa
y to’l mundu está al corrienti!

PA CON LA IGRESIA
A la Vilgin salvis,
a los Cristus créus,
a los Santus oras
y el borsillu quéu.

Y, de jadel-lu,
jechu to siempri
con muchu tinu
y comeimiento...

Qu’a la misa le pasa
lo que al pimientu,
que tienin dambas cosas
pocu alimentu.

NO TE M'ARRIMIS MUCHU...
No te m'arrimis muchu
pa la ventana,
qu'el airi está rabiosu
pol las mañanas.

Y yo no quieru
que te guipi d'enfrenti
el tíu barquilleru.

Qu'entri barquillus
y tiralti confitis de tapaíllu,
cuarquiel día te jaci
un batiburrillu.

CANTARIS QUE VOY CANTANDU
Cantaris que voy cantandu
sin sabel quién los oirá...
¿Sabrá dicilmi el silgueru
si, anque yo canti mu mal,
cantu p'alegral pol drentu
las penas qu'endrentu van?

¿Podrá dicil-lu,
si es que un pájaru puéi
apercibil-lu?
¿O es puru enréu
y al silgueru esti asuntu
l'emporta un bléu?


ME MIRU EN EL ESPEJU
Me miru en el espeju
y sólu véu
un yo sin mí.
Si juesi ciertu
que me degüervi
lo que refreju...

Y si no semus
mas qu'una sombra
de lo que vemus?

¿CÓMU QUIES QUE CONTIGU...?
¿Cómu quies que contigu
yo m’enfurruñi,
si ca ves que lo jagu
tu madri gruñi?

¿Cómu quies que contigu
yo tenga enfáus,
si están de la tu parti
tos mis cuñáus?

¿Cómu quies que contigu
yo tenga guasas,
si eris la que más manda
de toa la casa?

¿Cómu quies que contigu
yo tenga enojus
si eris la ventanina
de los mis ojus?

TU AGÜELA TOMASA
Mira comu barri
la puerta de casa,
meneandu el culu,
tu agüela Tomasa.

Mira comu cielni,
mira comu masa,
meneandu el culu,
tu agüela Tomasa.

Mira comu enllena
el braseru ‘e brasas,
meneandu el culu,
tu agüela Tomasa.

Mira comu cogi
el cestu ‘e dos asas,
meneandu el culu,
tu agüela Tomasa.

Mira comu baila,
mírala qué guasa,
meneandu el culu,
tu agüela Tomasa.

REFLANIS SERRAGATINUS
Robreíllu tie güen vinu,
tamién Descargamaría,
y Torri de Don Miguel
la Vilgin de Bienvenía.

En Cajarsu San Obardu,
en Gata San Bras Benditu,
en la Torri Bienvenías
y en Santibañis Santitus.
San Lorenzu está en los Joyus,
en Acebu l’Asunción
y en el puebru ‘e Villajuenas
está San Pantaleón.

Santibañi está en un artu,
Gata está en una ladera,
y la Torri está en el mediu
jiciendu de cravelera.

De las Erjas las castañas,
de Santibañis cabritus,
y de Robreíllu de Gata
el Santu Cristu Benditu

En Peralis mozas recias,
en Gata mozas jamponas,
de Moraleja y los Joyus
son las más reguapetonas.

Güenas mozas tieni Coria,
mejol las tie Moraleja,
peru las que más me gustan
son, ay, las villajueneras.

Güenus mozus tie las Eljas
y mejoris Calzaílla,
peru se llevan la parma
los mozus ‘e Torrecilla.

Échati p'alanti, primu,
y enceta ya esi pelleju,
qu’hoy es día de trucu gordu
en San Martín de Treveju.

Torresneru de la Torri:
pícali al burru,
verás comu corri.

Airis cilleranus:
lluvia en la manu.
Nubis de p’allí:
agua ascapi aquí.

Ves Peralis,
ves los demás lugaris:
lo mesmu qu’en ésti tos
te tratan comu si jueras
familia suya o mejol.

Acebanu, golosu,
dami un poquinu
d’esi durci que comis
a mordisquinus.

La Vilgin de Bienvenía
tieni la elmita en un llanu
pa escuchal bien los piropus
de San Bras y San Obardu.

A Gata yo m’he de dil,
anque m’arriza de fríu,
pa vel bien a las gateñas
enzambullilsi en el ríu.

Anque m’arriza de fríu
yo m’he de dil a Cajarsu,
pa vel a las cajarseñas
champuzalsi en tos los charcus.

Ayel tardi un torresneru
amargamenti lloraba
polque no arcanzaba el burru
al pilón a bebel agua.

Santibañis el Artu,
barcón froríu,
qu’a tus pies tos los puebrus
están tendíus.

Villanueva, Villanueva
qué bonita vas a sel
con la carretera nueva
qu’ara te van a jadel.

Si a Valverdi vas a dil
ties que falal valverdeiru
pa que te sirvan güen vinu
y no te crean folasteiru.

A Cillerus yo he de dil
a recorrel sus viñéus,
a prebal sus güenus vinus
y a visital el Muséu.

Si oyis falal lagarteiru,
a las Eljas volverás.
Si prebas el grixtigrixtu,
d’allí no te moverás.

Trevejitu, Trevejitu:
bien en artu te jicierun,
con el airi qu’allí zumba
no precisas barrenderu.

Las cosas de Jerranperi
se ven en una mañana:
el Cristu, la Madalena
y la Santa Putenciana.

Torrecilla es puebru chicu
que tié bien pocu que vel,
peru llega el Juevis Santu
y no cabi una alfilel
pa vel la Pasión de Cristu.
¡Tú preba, verás a vel!

De Villamiel:
el güen vinu y la mujel.

El vinu ‘e las Erjas
te poni chapetas
y te rescalienta
hasta las orejas.

De Torri de Don Miguel
el Vínculu pa comel,
y dal güertas pol las callis,
que tieni muchu que vel.

Pa mulas las que hay en Coria,
Torrejoncillu pa pañus,
Moraleja pa mujeris,
pa amigus los acebanus.

Moraleja pol llana
tié güena fruta,
Santibañi y Treveju
tamién tién mucha.

Los de Peralis
ofrecin viñan
y dan zarzalis,
si lo que buscas
es engañalis.

A los de Valverdi
es mu fácil compral-lis
tamién vendel-lis:
comu quias que te jagan
ties que jadel-lis.

La Sierra de Gata tieni
vinu y aceiti a mansarva,
mozas guapas y jamponas
y mozus pa paseal-las.

AL SEGAL PA CASTILLA
Al segal pa Castilla
me cuerté un déu,
y una castellanina
me ató un pañuelu;
y dispués del pañuelu
me ató el sentíu;
y desdi jaci un añu
soy su maríu.

CUANDU YO ME MUERA
Cuandu yo me muera
tengu yo dispuestu
en el testamentu
que m’han d’enterral

de moo y de manera
qu’esti cuerpu míu
quéi desparijíu
sin contaminal.

LAS CREERAS DE PADRI
Dicin que Santa Rita parió por un déu.
Verdá será, peru yo no lo créu.

Dicin que Dios mos jizu
d’un cachu ‘e barru.
Por esu le salierun
tantus cacharrus.

Dicin qu’ hay que creelsi
a ojus cerráus
lo qu’hasta antiel Igresia
s’haiga inventáu.

Dicin que son tres diosis
en unu solu.
Tíu Cerilu, tiu Cretu
y el tiu Manolu.

Dicin que Dios es hiju,
padri y agüelu.
Y qu’a ti te lo diju
desdi los cielus.

Dicin que tuvu un hiju
d’una paloma.
¡Y a mí que me paeci
to esu una groma!

Dicin que Jesucristu
no tuvu padri,
que nació d’una moza
vilgin y madri.

Dicin que Jesucristu
se güervi obrea
cuandu los curan dicin:
benditu sea.

Dicin qu’está en el cielu
Nuestru Señol
con la Vilgin bendita
y tíu Salvaol.

Dicin que pa il al cielu
ties que sel santu.
Aquí es ondi hay que amalsi
sin joelsi tantu.

Dicin qu’al que le sobri
tieni que dal-lu.
Qu’empieci el Papa en Roma
pa demostral-lu.

Se dicin tan tas cosas
qu’a mi me paji
que to estu es muchu burtu
pa un simpri viaji.

V. COSAS 'E MADRI


CUANDU TENGAS QUE CASALTI
Cuandu tengas que casalti
no escojas un jombri chicu
polque tenga muchus cuartus
o polque sea señoritu.

Cásati con un güen mozu
anque sea un probecitu,
que Dios bien sabi andi para
si lo quie jadel bien ricu.

Cuandu tengas que casalti
no escojas un jombri bobu
anque su madri de él
te lo presenti en adobu.

Búscati un espabiláu
que sepa lo que se jaci,
que te tenga bien mirá
y, de pasu, te solaci.

Cuandu tengas que casalti
no escojas un avarientu,
pos vas a pasal la vida
estojandu sin alientu.

Cásati con un mocitu
arriscáu y generosu
que te vista de princesa
y de ti vaya ergullosu.

Cuandu tengas que casalti
no escojas jombri celosu,
que no jaréis güenas migas
dispués que ya sea tu esposu.

Cásati con mozu sanu
de mollera y de sentíu,
que pueas salil de tu casa
sin que te pegui un bufíu.
... ... ...

(Cuandu tengas que casalti
cásati con quien tú quieras,
peru que t’apreci muchu.
¡No miris su fardiquera,

ni pol pica más o menus
le midas la entendeera,
ni la llavi ‘e los billetis
o si te sigui andiquiera!)

QUÉ MAL JECHU ESTÁ ESTI MUNDU
¡Qué mal jechu está esti mundu
pa’l que’está sin pusición,
y pa’l que tieni tres cuartus
qué bien que le sali to!

Cuandu juga un niñu ricu:
¡Tú colmigu, pol favol!
Cuandu juga un dagal probi:
¡A ti no t’ajuntu yo!

Si a un corru acúi mozu ricu:
¡Qué guapu y qué güen colol!
Si es un probi el que s’arrima:
¿Qué jará aquí esti impostol?

Si a tu láu pasa un ricu:
¡Güenas, vaya osté con Dio!
Si te tropiezas a un probi:
¿Ya vas p’arriba, Melchol?

Cuandu se casan dos ricus:
¡Enhoragüena pa tos!
Cuandu se casan dos probis:
¡Irá preñá la Lionol!

Siempri que s’achispa un ricu:
¡Qué malitu está el señol!
Siempri que s’ajuma un probi:
¡Vaya cachu ‘e borrachón!

Cuandu se mueri un tíu ricu:
¡Descansi en pas el señol!
Cuandu un probi va pa'l jochi:
¡Otru más que la espichó!

ORA, ¿POS LU SI NO?
Ora, ¿pos lu si no?
Lo que tú digas.
Y si quieris te jagu
un pratu ‘e migas.

Ora, ¿pos lu si no?
Comu tú mandis.
Y un jamón con chorreras
y otru más grandi.

Ora, ¿pos lu si no?
Comu tú quieras.
Esu que tú me pidis
lo hay ondiquiera.

Que t’agasaji ca y cuandu,
que t’apajoni el gargueru,
y cuandu llegui el ivielnu
que t’arrebuji al braseru.

Que te tenga relucienti
comu a un San Luis de confiti,
que te jaga carantoñas
y que nunca yo m’enriti.

Que te quiera, que te besi
que t’arremeza en los brazus,
y que me deji pegal
ca dos pol tres un sabrazu.

¡Tú tienis mucha cara!
¡Tú quieris que yo ponga
pratu y cuchara!

¡Tú tienis mucha jeta!
¡Chapesca calli abaju
ya a hacel puñetas!

Y PA QUÉ QUIERIS, PRENDA,
¿Y pa qué quieris, prenda,
las esquilinas,
si en tu casa no tienis
mas que gallinas?

¿Y pa qué quieris, prenda,
los cascabelis,
si ni chiva ni chivu
ni gatu tienis?

¿Y pa qué quieris, prenda,
las campanillas,
si te s’ha muertu el burru
y no ties perrilla?

¿Y pa quieris, prenda,
los esquilonis,
si no ties pa la jesa
torus pegonis?

(Pa ponélsilus, tía,
a la cucaña,
que cuandu zurri el airi
s’oiga en toa España.)


NANA DE LA LOBA
Duélmite, chirivejinu,
no te dispiertis ahora,
que pa esus montis escurus
va aguarreandu una loba.

Duélmite, sentrañas mías,
no te me pongas jergosu,
que la loba va dijendu:
¿Óndi esta esi niñu helmosu?

Duélmite, rey de mi casa,
no piponéis más, cravel,
que la loba está a la puerta
y es que te quieri comel.

Duélmite, chirriquininu,
deja de jadel pucherus,
qu’a la loba, si s’arrima,
l’ajundu yo en el braseru.

Juan José Camisón (MARABAJAS)

No hay comentarios:

Publicar un comentario