martes, 3 de noviembre de 2009

DILSI A PLAJENCIA

¡Ya me puéin icil que me vaiga
y galral gamonitas tos ellus,
que d’aquí ni levantu la casa,
ni siquiá una morceña menéu,
ni me deju lleval pa Plajencia,
ni consientu alejalmi del güertu,
ni pelmitu vendel la jacienda,
ni del poyu levantu el culeru
mentris no venga el cura a cantalmi
gori-goris el día del lintierru!

¡Hay que vel que me tien ajináu
los mis hijus, las nueras, los ñetus
a ca istanti con el mesmu canti,
que me vaiga, que véngasi agüelu,
que si toma, que pitus, que frautas,
que si allí hay de estu y aquellu!
¡Qu’aquí solu, que zumba y que dali,
con lo largus que son los ivielnus...!

¿Peru no se dan cuenta, recondriu,
de la tupa de añus que tengu,
qu’el mi gustu y la mi comenencia
a la vera del puebru s’ha jechu?

¿Qué quedrán que yo jaga allí solu
en un pisu qu’es com’un chiqueru,
que miráu bien miráu, si lo miras,
tienin cuasi a lo justu pa ellus?
¿Qué quedrán que yo jaga en la calli?
¿Óndi puéi unu dilsi al paséu
si está to achipotáu de los cochis
y del jumu que suertan tos ellus?

Y, en el casu de yo esparijilmi,
tú pon puntu con qué m’entretengu:
ni me gusta el bochinchi de genti
que s’ajunta pa cuarquiel inventu,
y en el pisu, en cuantis que m’enchufan
el arradiu, los cinis o el ñetu
va y me poni esus cantis qu’arriendan,
deseguía me quéu traspuestu;
y si acasu, ansomáu a la ventana,
escrisáu mirandu me quéu
pa los pisus y casas d’enfrenti,
en un verbu aborrezu de ellus,
que son tos comu igualis y fartus
de la enjundia que tien los del puebru.

Y es qu’aquí to está bien costruíu,
con respetu acopráu al terrenu:
ca cual tie su fachá y su portáu
diferentis, comu pa il dijendu
si aquí vendin el pan o la lechi,
o aquí vivi tía Licia o tíu Cretu,
con paredis de piedra o pizarra
y de palus y adobis pol drentu;
y no asín comu allí qu’está to
jacináu y ajogáu de cimentu.

¡Que no enjallu motivus pa dilmi,
mentris yo esté antovÍa bien enteru,
de mi casa pa parti dinguna
y qu’aquí de momentu me quéu!

¿Que me peta montalmi en el burru?
Pos lo jagu y a naidi le debu
dal-li cuentas si montu de láu
o si a espernacachonis me sientu,
o si escarrapacháu m’espatarru,
o a la repatajina lo intentu.
Si dil quieru p’allá ajorquilláu,
o si despernacáu regresu,
si me cundi más a mujeriegas
o si es escarrancháu comu quieru
dil mejol qu’acasu a sentaíllas,
naidi debi gañilmi por ellu,
qu’ha de sel a la mi comenencia
dal-li al pasu o al troti al jumentu.

No es palral pol palral, ¡qué calandria!
Quieru dalmi con estu ergumentus
pa sentilmi más libri d’ajogus
aquí solu qu’estandu con ellus.

Y es que no es pol dicil, peru salis
una tardi pa'l campu un momentu,
¡Y que si hay diferiencia de dilti
pa las callis ondi vivin ellus!
Sólu s’oyin los ruíus naturalis
del regatu, del monti o del cielzu,
y te sientis el pechu jenchíu
d’airi puru de pinus y brezus.
¡Hasta paji que tú eris el amu
del abarqui ‘e los ojus, sin sel-lu,
y te pues acarreal pa la estroji
cualquiel cosa que sea de provechu!

Sin embargu, ondi vivin los hijus,
hasta el airi me güeli a mí a güeru;
y, si quieris llevalti pa casa
una cosa que en esi momentu
jaga farta pa comel o acasu
polque asina te peti jadel-lu,
ya pues dil preparandu cien durus
comu pocu pa cualquiel tontéu:
to es de pagu, to es caru y en borsas,
na dan dáu ni tu puéis cogel-lu.

Y p’aquí, velehí, to albondeci
comu jaci la frol del guaperu;
y, quitandu los güertus sembráus
que merecin de tos el respetu,
se pue dil recogiendu del campu
lo qu’el campu te va produjendu:
de los robris, los jacis de hojas;
de los rozus, jacis de salmientus;
de la jesa, tu jaci de tarmas;
de los llanus, jacis de jelechus.
y, anque no una collera ‘e bellotas,
un corcuñu pa dil-las comiendu
sí te pues precural con confianza
de que naidi te lo tenga en féu.
Y tortuñus y jurgas y ñiscus,
carambolas, jongus, castillejus,
y las brevas y jigus ñongalis,
zulibrancus y zuliverdejus,
verdejinus y de cuellu ‘e dama,
que maúran cuandu llega el tiempu
y que naidi s’apura si comis,
sin llevalti, comu si es un cientu.
Esu sí: compartíus con mielras,
con albejarucus y pitubarrenus.
Que no hay naidi escruíu de la ruea
pol mu bichu que sea o pol mu féu:
las bobillas, cugutas, vutardas,
el jurón, la erupéndula, el cuervu,
la calniza, los gutris leonardus,
algodonis, londras y jerrerus,
rendacuajus, zorrus y garduñus,
jabalinis, jinetas, conejus,
cotovías, chinchas y dordalis,
rescaldonas, pachis, carbonerus,
los jerénguinis, guarrus y lobus...
Que los bichus tamién tien derechu
a cogel de los montis y llanus
lo que naci, que tamién es d’ellus.
Cuandu menus anque sólu sea
pa poel disfrutal-lus aluegu,
entendiendu del unu el chiíu,
o mirandu del otru el su güelu,
y hasta comu escamondan argunus
d’esperdiciu y basura el terrenu.

Y p’allí pa la praza ‘e Plajencia,
dimi tú cuandu véu yo esu,
o m’estiru a las anchas las patas
o me pegu a mi gustu un poléu.
De manera que dilsi orvïandu,
que prefieru quealmi pa’l puebru,
anque argún rejollón me jarréi
por andal entri jaras y brezus,
qu’ajundilmi p’allí p’aquel níu
entri cuatru paredis y techus;
qu’endispués de dies días colmigu
(quiti aquí, vaiga allá, jaga aquellu)
y servil-li pa estorbu en toas partis...
¡A sabel si siguían contentus!


Juan José Camisón (MARABAJAS)

No hay comentarios:

Publicar un comentario