martes, 3 de noviembre de 2009

ROMANCI DE CIEGU

Cuasi sin velsi entovía,
al crareal la mañana
d’un amanecel d’otoñu,
te vi de salil de casa
y jorral pol la barrera
qu’a la pontecilla abaja.
A somatraspón de lejus
te siguí, transía el arma,
pa no levantal sospechas
y pa que no me guiparas.
Arrebujá en dos mantonis,
unu ‘e jilu, otru de lana,
a to metel y a escondichas,
la calli abaju ajilabas.
Yyo, tras ‘e ti jui ajogáu,
pol vel andi t’embocabas,
jui de portal en portal,
escuendiéndumi del arba.
Tú ‘elandtri ‘e mí, sin sentilmi,
a toa mecha taconeabas,
y, al dal al arbojaril,
ya bien pasás toas las casas,
a piqui de despintalti,
jecha sombra entri las ramas,
estuvisti un ratininu
cuandu pa'l campu aballaras,
qu’antovia se vía bien pocu
con el luceru del arba.
Di dos o tres achanconis,
arrecié el pasu una miaja,
y, anque sin jadel patullu
pa que tú no lo notaras,
me pusi cuasi al tu renti,
justu detrás de tu esparda.
No me barruntasti dil
a la pal tuya. Crareaba
poquinu a pocu en el cielu,
la nochi s’arrebujaba
pa detrás de los cotorrus
y en los pinus s’amochaba.
Tú endirgabas a lo tuyu
arrestá a lo que pasara.
Pol drentu a mí me jervía
to’l pechu y me rejilaban
las pielnas comu si arguién
de cerca mos vigilara,
Entrasti pa’l encinal
—ajolá qu’allí no entraras—
acachapáu te siguí,
tropiqué, chascó una rama,
te rodeasti p’atrás
y canteasti la cara...
Yo me queé atortujáu
‘embaju d’una carrasca.
Tú ajilasti to p’alantri
al vel que na te pasaba...
T’arrebujasti de nuevu...
El crarol de la mañana
te recuertaba el perfil
mentris las lucis s’upaban:
el jorizonti enteritu
s’arcendió com’una brasa.
Se dispiertsarun los bichus,
chirrichió la calandria...
Atravesastis un cercáu,
llegastis a la parti baja,
por ondi jorra el regatu,
cerca de la encina larga,
y el corazón me dio un vuercu
al vel qu’allí t’acanchabas.
Aguardasti un ratininu
—ajolá no t’aguardaras—
sola en metá de la jesa,
y a mí me se juzu larga
com’una nochi sin pan
aquella espera. Con carma,
con palsimonia y cachuela
salió d’atrás d’unas tarmas
un mozu morenu y joscu...
Las manus me resúaban...
Del otru láu del riachu,
entri las encinas pardas,
derechu pa ti venía,
sin que naidi lo evitara,
y tú, sin movel un déu,
vel-lu venil lo mirabas
d’al láu d’acá del arroyu,
mentris que m’abujeraba
a mí la sien y el sentíu
un cuchillu, una navaja
de prata fría y picúa,
y unus ajogus m’entraban
pol to’l cuerpu, sin poelmi
asujetalmi las ansias,
que las bilis me salierun
de lo más jondu del arma
y allí mesmu las eché
sin poel asujetal-las.
Cuandu, dispués d’un güen ratu,
arcé p’arriba la cara,
él por unas pasaeras
ya la corrienti achancaba,
y a ti de los dos mantonis
unu sólu te queaba.
Llegó y s’abrazó de ti
y, mentris tú lo abrazabas,
él t’enllenaba de besus
por el cuellu y pol la cara.
El otru mantón de jilu,
que pol los jombrus llevabas,
te s’ajorró cuandu yo
apenas si te miraba,
pos dos lagrimonis gordus
y durus comu abogallas,
de vel lo qu’estaba viendu,
tan de veras y a las craras,
de los ojus me roarun
y , sin que yo lo notara,
pol las mejillas p’abaju
a la boca me llegaban.
Me los tuvi que tragal
aún supiendu qu’amargaban.
Una tórtula me vio :
de velmi quiciás, llorara;
comu arrimalsi no pudu
m'arrulló desdi una rama...
Él te besaba los pechus,
tú de pracel rejilabas...
En el suelu te tumbó,
—ajolá no te tumbara—,
pos cuandu se delnuó
y encima de ti s’echara
yo me jinqué de roíllas
y ya pol dambus rezaba
pa que Dios te perdonasi
cuandu a su vera llegaras
y me perdonasi a mí
pol jadel esta matanza.
Y, en sacandu la escopeta
qu,’enreliá en una manta,
m’había traíu, pol si acasu ,
amachambrá a las espardas,
—pos que no ibas a rezal
a mí me s’afiguraba
tan diligenti y tempranu
cuandu esmechasti de casa,
entri gallu y media nochi,
al crareal la mañana—
jarreé dos cartuchazus
cuandu t’arreconcunaba
y lo espatarré allí mesmu
de costillas en el agua.
Tú no pudistis correl
azorullá comu estabas.
Yo recargué la escopeta,
tú, sin velmi, me mirabas,
añurgaíta d’ajogus,
desembranquiná d’encarma.
T’enderezasti despaciu
comu una paloma branca
libri de pies a cabeza
de mantonis y de sayas.
Me llamastis pol mi nombri,
yo no quisi escuchal nada,
t’arrodillasti en el suelu
jechita un charcu de lágrimas.
Yo apierté los dos gatillus,
que d’habel tres apiertara
tamién el otru terceru...
Roasti com’una lancha
enreliá en los mantonis
con qu’esta mesma mañana
t’arrebujastis to el cuerpu,
y te tapastis la cara:
el que te diera mi madri
cuandu entrastis en mi casa
y el que yo te merqué aluegu
cuandu, al pocu, me casara
contigu pa toa la vida
—¿t’acuerdas?— un día de pascua,
en la parroquia del puebru ,
al crareal la mañana.


Juan José Camisón (MARABAJAS)

No hay comentarios:

Publicar un comentario